La Clau
“Patrimonis” a Perpinyà, un Saló de Tardor d’art restaurat

Perpinyà recupera el vincle amb el seu país a través d’una exposició inèdita d’une seixantena d’obres restaurades, repartides entre els segles XIII i XIX, creades sobre fustes policromes, teles, paper, metalls i teixits. Aqueixes obres multiseculars, sortides dels llocs sants de la Catalunya Nord, s’han escapat del Centre de conservació i restauració del patrimoni del Consell General català del qual formen una retrospectiva de l’activitat portada des de 1998. Únic a tot l’estat, aquest temple de la renovació històrica protegeix la passió de mestres en restauració d’obres contemporànies del Reialme de Mallorca pel què fa a les més antiques, totes eixides d’un territori carregat de creacions populars força distants de l’art modern ja que tenen caràcter evident i sobretot afermat en les memòries, si bé de vegades són sense importància en virtut de llur banalització fins llur utilitat concreta. Són la creu processional de Noedes, de fusta esculpida i policroma, del segle XVII, o Sant Ignaci de Loiola, oli sobre tela del segle XVII manllevat després d’un incendi a Sureda, Devot-Crist de Perpinyà, sederies i brodats… El conjunt és rejovenit al mil·límetre a través de la feina d’orfebres d’uns artistes, femenins en majoria, instal·lats en la nau moderna del Centre de conservació ubicada a l’avinguda de Milà del barri de Sant-Iscle de Perpinyà. Aquest centre missionat per restaurar el patrimoni és dirigit per Jean-Bernand Mahon, conservador de les Antiguitats i Objectes d’Art de la Catalunya Nord, també té importància com a promotor, traient les obres de llur context original i oferint-los un lífting que restitueix al millor possible llur període, sovint el Renaixement català, sense efectes superflus. El rejoveniment ve acompanyat de sortides eventuals abans de la restitució al medi “natural” de les viles i dels pobles del país, fins i tot de vegades de camp ras. Així serà per al Misteri de la coronació d’espines de Catllar, del segle XVIII, de la Coronació de les santes Eulàlia i Júlia, oli sobre tela del segle XVII, properament restuïda a Cases de Pena, i pel conjunt d’obres presentades. Unes seixanta es troben a perpinyà i la resta està disponible als nostres ulls, tot l’any, a les comarques del Conflent, el Vallespir, la Cerdanya, o encara la marenda d’on provenen els exvots, lloances marines pintades, al marge de les instal·lacions elegants, potser massa urbanes per durar. En versió pedagògica, una sèrie d’intervencions titulades “Un dia, una obra” són proposades cada dia a les 16h en presència d’un restaurador que presenta la història d’una obra i la de la seua restauració. Dilluns 6 octubre se seguirà doncs la Cadireta de Sant Pere dels Forcats, del segle XVII, dimecres dia 8 serà el seu contemporani “Sant Antoni amb infant” de Millars i el divendres dia 10 arribarà l’Estàtua de la Mare de déu dels Àngels de Cotlliure.

Exposició “Patrimonis”, Perpinyà, Palau dels reis de Mallorca fins al 16 de novembre 2008 i Capella Nostra Senyora dels Àngels fins al 10 de gener 2009.

Comparteix

Icona de pantalla completa