Billboard - Agència Catalana de Turisme - ACT - El Vendrell Dentsuaegis

CULTURA

Visa pour l'Image: Johannesburg millor que Perpinyà i Barcelona

El festival de fotoperiodisme practica la denúncia selectiva

The Red Ants, Les formigues roges © James Oatway
The Red Ants, Les formigues roges © James Oatway
El festival de fotoperiodisme de Perpinyà presenta l'exposició «Les formigues roges», dedicada als abusos de les policies privades sud-africanes. Però evita la destrucció de l'hàbitat gitano de Perpinyà i la repressió de la democràcia a Catalunya del Sud.
Entre les seves 22 exposicions, el Festival internacional del fotoperiodisme Visa pour l'Image, que es desenvoluparà entre l'1 i el 16 de setembre, parlarà de Sud-àfrica. Una sèrie fotografia signada James Oatmay titulada «Les formigues roges », tracta de la crueltat i la violència d'agents de seguretat especialitzats en les expulsions. Aqueixos assalariats armats d'escuts i de desclavadors, amb actituds com les de milicians, porten cascos vermells. De vegades, 600 d’ells són mobilitzats en accions de tipus militar. D'aquesta manera, Visa pour l'Image continua fidel a la seva tradició de judici del món a través de la seva posada en evidència de problemàtiques estrangeres, d'evocació fàcil, tot evitant les situacions semblants, observables a França, però amb evocació massa atrevida. Aquesta exposició denuncia l'ejecció dels habitants d'edificis desafectats i perillosos situats a la ciutat vella de Johannesburg. El seu resum destaca : «Si aqueixos immobles són ocupats il·legalment per delinqüents i toxicòmans, protegeixen també famílies desesperades que no tenen cap lloc on anar».

La premsa majoritària calla

Pot sobtar la presbícia del gran fòrum de la imatge, que eludeix les destruccions d'immobles del barri de Sant Jaume de Perpinyà i les brutalitats policíaques espanyoles contra els electors, l'1 d'octubre de 2017 a Catalunya del Sud. Aqueixos fets, tanmateix sensacionalistes, serien comprometedors en cas de posada en exposició. El fet d'esquivar aqueixos subjectes és intel·lectualment indefensable sense contorsions, dubtoses i repetides. Els límits de Visa pour l'Image, un festival objectivament polític, tornen a sorgir després de les alertes inherents a la desaparició de l'ofici de fotoperiodista llançades des de 2011 pel seu fundador i director, Jean-François Leroy. La premsa majoritària, conformista de cara al sagrat i el temor de represàlies exercitades en els seus ingressos publicitaris, evita també aquest subjecte, però alguns periodistes perpinyanencs confessen en privat la selectivitat de Visa pour l'Image.
The Red Ants, Les formigues roges © James Oatway