La Clau
El Rosselló exposa Martin Vivès i François Bernadí

Aquest gener de 2014 és motiu per al Rosselló de posar èmfasi en dos dels seus artistes, desconeguts del gran públic, menys per part dels entesos. A partir del 18 de gener, el Museu d’art modern de Cotlliure dedica una retrospectiva a François Bernadí, artista del municipi avesat des de 1945 a pintar els petits oficis del port. Aquest antic pescairer de 91 anys d’edat aborda també l’escultura sobre pedra i sobre fusta, així com l’escriptura, en la qual es va assenyalar el 1955 publicant, amb el suport d’Albert Camus, el recull de relats “Carrer del sol“. L’homenatge que ret el Museu de Cotlliure a aquest últim testimoni del poble d’abans, anterior a l’arribada del turisme, inclou 130 peces, que es podran veure fins al 31 de març. Aquesta exposició «François Bernadí, obres de 1945 a 2013» ha estat ideada per Josefina Matamoros, conservadora del Museu d’art modern de Ceret de 1987 a 2012. El recorregut del pintor és descrit en un document per a la premsa, on es revela la seva sorprenent trobada amb el pintor i dibuixant Raoul Dufy.

Martin Vivès, entre l’ètica i l’estètica

Pel seu costat, el Museu François Desnoyer de Sant Cebrià dedica una exposició a altre fill de la Catalunya del Nord, Martin Vivès, del 25 de gener al 12 de maig. Nascut el 1905, any de l’adveniment del fauvisme a Cotlliure, aquest artista mort el 1991 es veu consagrar un verdader esdeveniment, compost per un centenar de peces, per majoria inèdites. Format a l’escola de la Llotja de Barcelona a partir del 1922, un any més tard a l’escola Gauthier de Bordeus, Vivès fa figura de pintor humanista, solidari amb els refugiats republicans espanyols de 1939, resistent real i actor cultural de la post-Segona Guerra mundial. Partidari d’una liberalització entre ètica i estètica, aquest aficionat de paisatges de la comarca del Conflent, que l’havia vist néixer, d’actituds de la tauromàquia així com de les platges de Sant Cebrià i dels carrerons ombrívols de Perpinyà, injecta esperança a tall de bandera. Aquest Gran Premi de la Ciutat d Roma 1972, conservador del Musée de Belles Arts de Perpinyà el 1944 al 1968, convida a passar per la marenda, a través d’una exposició titulada «Martin Vivès. Una vida compromesa, una obra lliure».

Comparteix

Icona de pantalla completa